Atatürk’ün Samsun’a Gelişi ve Bandırma Vapuru
Atatürk’ün Samsun’a ayak bastığı 19 Mayıs tarihi aynı zamanda “Gençlik ve Spor Atatürk’ün 19 Mayıs’ta Samsun’a geldiği geminin adı nedir ve Atatürk’ün 19 Mayıs 1919’da Samsun’a neden çıktığı geminin adı nedir? Atatürk’ün 19 Mayıs 1919’da Samsun’a geldiği geminin adı nedir ve neden? Atatürk’ün 19 Mayıs 1919’da neden Samsun’a çıktığı merak ediliyor. Atatürk’ün 19 Mayıs’ta Samsun’a geldiği geminin adı nedir? Atatürk neden 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıktı? Detaylar haberimizde…
ATATÜRK’ÜN 19 MAYIS’TA SAMSUN’A GETİRDİĞİ GEMİNİN ADI NEDİR?
Büyük Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Atatürk’ü 9’uncu Ordu Müfettişi (Mirliva) olarak kurmaylarıyla birlikte İstanbul’dan Samsun’a getiren Bandırma Vapuru, Bağımsız Türkiye Cumhuriyeti Yolunda çok değerli bir misyona imza atarak Tarihte yerini aldı.
Gemi 1878 yılında İngiltere’nin Glasgow şehrinde doğdu (İskoçya bağımsızlığını ilan ettikten sonra bu bölge İskoçya sınırları içerisine girdi) Mac. Intyre Paisley – Huston ve Cardett bankolarındaki gemi bankolarında 21 sıra numaralı 279 gros tonluk yolcu ve yük vapuru olarak inşa edilmiştir. Geminin ilk sahibi Dussey ve Robinson, gemiyi Torocaderto adıyla 5 yıl işlettiler.
1883 yılında Yunanistan’da H. Psicha Preus Şirketine satıldı. Kymi adını alan geminin Londra’daki kaydı Pire Limanı’na götürüldü.
1890’da H. Psicha Preus şirketi, başka bir Yunan şirketi olan Cap. Andereadis firmasına satılarak 12 Aralık 1891’de bir kaza sonucu battı ve aynı yıl içinde yüzdürüldü. Kıymı adı altında İstanbul Rama Derasimo firmasına satılarak İstanbul limanına tescil edilmiştir.
1894 yılında Pire Limanı’ndaki kayıt, o zamanlar Deniz Yolları anlamına gelen İdare-i Mahsusa’ya devredilmiş ve Türk bayrağı çekilerek Kymi olan adı Panderma olarak değiştirilmiştir. Marmara Denizi kıyılarında, Tekirdağ ortasında, Mürefte, Şarköy, Karabigah ve Erdek’te yük ve yolcu seferleri yaptı.
28 Ekim 1910’de Özel İdare’nin statüsü değişince Osmanlı Denizcilik İdaresi, Osmanlı Denizcilik İdaresi olunca geminin adı Panderma Bandırma olarak değiştirilerek posta vapuruna dönüştürüldü.
19 Mayıs 1919’da Atatürk ve silah arkadaşlarını Samsun’a getirdikten sonra posta hizmetlerini yeniden sürdürdü. 1924 yılında Türk Seyir İdaresi Başkanlığı tarafından hizmet dışı bırakılmıştır.
Bandırma adını aldıktan sonra çeşitli kazalar geçirmiş, yük taşırken İngiliz yapımı E11 model bir denizaltına çarpmış, ateşlediği torpido sonucu batmak üzereyken daha sonra motoru büyük bir arıza yaşamıştır.
1925 yılında gemi Bozmacı İlhami’ye (SÖKER) bir Türk armatöre satıldı ve 4 ay içinde Haliç Feneri aynı armatör tarafından hurda olarak yıkıldı.
ATATÜRK 19 MAYIS 1919’DA NEDEN SAMSUN’A GELDİ?
Mustafa Kemal’in Samsun’a hareket etmesi hadisesi, 9’uncu Ordu Müfettişi Mustafa Kemal’in Bandırma Vapuru ile yaptığı yolculuktan sonra 19 Mayıs 1919’da Samsun’a gelişi. Bu olay Kurtuluş Savaşı’nın fiili başlangıcı olarak kabul edilir.
Mustafa Kemal, Osmanlı Hükümeti tarafından Samsun’daki Yunan ve Türk halkları arasındaki çatışmaları sona erdirmek üzere tayin edilmiş ve kendisine 9. Ordu müfettişliği verilmiştir. Bunun üzerine müfettiş Bandırma Vapuru ile görev alanına ulaştı ve bir hafta Mantika Köşkü’nde kaldı. Bu süreçte bölgedeki çatışmaların sebebini araştırmış ve işgalcilere karşı Türk direniş teşkilatlarının kurulmasında aktif rol oynamıştır. Mustafa Kemal bu bir haftalık sürenin sonunda Havza’ya hareket etti. Havza’da geçirdiği on yedi günün sonunda şehri terk ederek Amasya’ya yerleşti.
19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı kapsamında Deniz Kuvvetlerimize ait 27 gemi 27 liman ziyareti gerçekleştirecek. #MilliSavunmaBakanlığı pic.twitter.com/dlmqCKX6LU
— TC Milli Savunma Bakanlığı (@tcsavunma) 18 Mayıs 2023caykaraajans.xyz