Bahar yarıyılı boyunca uzaktan eğitim uygulanacak mı? YÖK Cevapladı
Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK), 2022-2023 bahar dönemi üniversitelerde eğitim ve öğretime ilişkin sıkça sorulan 16 soruyu yanıtladı.
Kahramanmaraş’ta meydana gelen depremlerin ardından 2022-2023 bahar döneminde yükseköğretim kurumlarında 20 Şubat itibarıyla uzaktan eğitime başlanabilmesine, koşulların uygun görülmesi halinde ise Nisan ayı başından itibaren hibrit eğitim seçeneğinin değerlendirilebileceğine karar verildi. elverişli hale geldi.
YÖK, bu kararların ardından öğrenciler tarafından sıkça sorulan 16 soruyu yanıtladı.
YÖK’ün internet sitesinde yer alan bahar yarıyılı eğitim ve öğretime ilişkin soru ve cevaplar şöyle:
1- Bahar yarıyılı ne zaman başlayacak?
20 Şubat 2023 tarihinden itibaren 2022-2023 bahar döneminin ne zaman başlayacağına yükseköğretim kurumlarının yetkili kurulları karar verecektir. Öğrencilerin kayıtlı oldukları yükseköğretim kurumlarının duyurularını takip etmeleri gerekmektedir.
2- 2022-2023 bahar döneminde eğitim ve öğretim nasıl yürütülecek?
Eğitim ve öğretim uzaktan eğitim (online) tekniği ile yürütülecektir.
3- Bahar yarıyılı boyunca uzaktan eğitim uygulanacak mı?
Uzaktan eğitim kararı 2023 Nisan ayı başında tekrar gözden geçirilecektir. Kuralların uygun olması halinde Yükseköğretim Kurulu kararları ile harmanlanan (hibrit) öğretim biçimleri de dikkate alınabilir.
4- Derslerin teorik ve uygulamalı kısımları yüz yüze yapılabilir mi?
Yükseköğretim sisteminde laboratuvar, atölye, alan vb. bazı dersler teori ve uygulama olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Teori ve pratiğin toplamı dersin toplam kredisini oluşturur. Bu formdaki derslerin teorik kısmı uzaktan eğitim yoluyla yapılacaktır. Kursların uygulama kısmı ise bu yılın Nisan ayına bırakılacak. Nisan ayından sonra uzaktan eğitime devam edilmesi halinde bu durumdaki başvurular, yükseköğretim kurumunun yetkili kurullarının kararı ile yaz döneminde yapılabileceği gibi bir sonraki eğitim öğretim dönemine ertelenebilir veya ile tamamlanabilir. uygulamalı proje çalışmaları.
5- Uygulamalı eğitimler hangi programları kapsıyor ve nasıl verilecek?
Uygulamalı eğitimler tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencileri, diş hekimliği fakültesi 4 ve 5. sınıf öğrencileri, veteriner fakültesi 5. sınıf öğrencileri, (7+1) teknoloji ve mühendislik fakültelerinin mevcut öğrencileri (+ 1) Programı uygulayan hemşirelik Ebelik, denizcilik ve diğer tüm yükseköğretim programlarında İşletmecilik Mesleki Eğitimi uygulayan öğrenciler, (6+2) veya (7+1) programı uygulayan spor bilimleri öğrencileri (+1) veya ( +2), (3+1) veya (2+1) programı uygulayan meslek yüksekokullarının (+1) öğrencileri ile İşletmecilikte Mesleki Eğitim veren meslek yüksekokullarının öğrencileri ile öğretmenlik fakültesi öğrencilerini kapsayacaktır. uygulama kursu. Bu öğrenciler uygulamalı eğitimlerini yüz yüze yapabileceklerdir. Öğrenciler bu konuda detaylı bilgiyi kayıtlı oldukları üniversiteden alabileceklerdir.
6- Mezun olup eksik stajı olan öğrenciler stajlarını nasıl tamamlayacaklar?
Mezun olup eksik stajı olan önlisans ve lisans öğrencileri, kayıtlı oldukları programın müfredatında yer alan zorunlu stajlarını ilgili işyerlerinde yüz yüze yapacaklardır.
7- Sarsılan bölgedeki bazı üniversiteler neden diğer üniversitelerle eşleştirildi?
Depremden etkilenen illerdeki bazı üniversiteler diğer illerdeki üniversitelerle eşleştirildi. İlgili üniversitelerin rektörleri ile görüşülerek yapılan bu eşleştirme, söz konusu üniversitelerin aralarında akademik ve idari atama bulunan bilişim alanında işbirliği yapabilmeleri için yapılmıştır.
8- Sarsılan bölgedeki bazı üniversiteler neden eşleşmedi?
Üniversitelerin deprem bölgesindeki mevcut durumu değerlendirilerek ve üniversitelerin rektörleri ile görüşülerek öğrencilerin eğitim ve öğretim olanaklarını güçlendirmek amacıyla eşleştirmeler yapılmıştır. Eğitim-öğretim hizmetlerinin yürütülmesine engel bir durumu olmayan üniversiteler için rastgele eşleştirme yapılmamıştır.
9- Özel öğrenci olmanın faydaları nelerdir?
Özel öğrenci statüsü, öğrencinin kayıtlı olduğu üniversiteden farklı bir üniversitede ortak ödemeli diploma programından ders almasına ve başarılı olduğu derslerin kredilerini saydırmasına olanak sağlar.
10- Yükseköğretim Kurulu’nun 17 Şubat 2023 tarihli kararına göre hangi öğrenciler özel öğrenci statüsünden yararlanabilir?
“Depremden etkilenen illerdeki üniversitelerde kayıtlı öğrenci olmak veya birinci derece yakınının deprem bölgesindeki illerde ikamet eden ve deprem bölgesi dışındaki illerdeki üniversitelere kayıtlı olmak” iki kriterini karşılayan öğrenciler ve “Yükseköğretimde Uygulamalı Öğretim Çerçeve Yönetmeliği kapsamındaki programlara kayıtlı öğrenciler” özel öğrenci statüsünden yararlanabilecektir.
11- Özel öğrenci statüsü başvurusu nereye ve ne zaman yapılır?
Özel öğrenci statüsünden yararlanmak isteyen öğrenciler, özel öğrenci olmak istedikleri üniversiteye başvuru yapacaklardır. Özel öğrenci başvurusunun, başvuru yapılacak üniversitenin bahar yarıyılı eğitim ve öğretiminin başlangıç tarihinden itibaren 3 hafta içinde yapılması gerekir. Bu nedenle özel öğrenci statüsü başvurusu yapacak öğrencilerin ilgili üniversitenin bahar yarıyılı açılış tarihini yakından takip etmesinde yarar vardır.
12- Özel öğrenci statüsü başvurusu nasıl yapılır?
Özel öğrenci statüsünden yararlanmak isteyen öğrenciler, özel öğrenci olmak istedikleri üniversitenin öğrenci işlerine bir dilekçe ile başvuracaklardır. YÖK e-transkript öğrenci belgelerini de dilekçeye ekleyecektir. Başvurulan üniversite 10. soruda belirtilen koşulları sağlayan öğrenciyi ilgili programa ve sınıfa yerleştirecektir. Süre sonunda öğrencinin kendi üniversitesi ayrı bir işleme gerek kalmaksızın YÖK e-transkript ile öğrencinin başarısını kabul edecektir.
13- Başvurusu kabul edilen öğrenciler ne yapmalıdır? Özel öğrencilik için öğrenim ücreti ödenecek mi?
Özel öğrenci statüsü kazanan öğrenci, özel öğrenci statüsü kazandığını kendi üniversitesinin öğrenci işleri birimine yazılı olarak bildirir ve özel öğrenci statüsü için ayrıca bir ücret ödenmez.
14- 2022-2023 Bahar yarıyılı kayıt dondurma hakkından kimler yararlanabilir?
Bahar yarıyılında talep eden her üniversite öğrencisi kaydını dondurabilecektir. Dileyen öğrenciler kayıtlı oldukları üniversitenin bahar yarıyılı başlangıcından itibaren 3 hafta içinde kayıt dondurma başvurusunda bulunabilirler. Öğrencinin kaydını aktarma işlemi, azami toplama son teslim tarihinden sayılmaz. Mazeretleri nedeniyle kayıt dondurma tarihinde başvuru yapamayanların mazeretlerini belgeleyerek başvurmaları halinde talepleri üniversiteleri tarafından karşılanır.
15- Beyin sarsıntısı nedeniyle sınavlara giremeyen öğrencilerin durumu ne olacak?
Yükseköğretim kurumları, 2022-2023 güz yarıyılı önlisans, lisans ve lisansüstü programlarına ilişkin sınavlar için 6 Şubat ve sonrasında yeni bir tarih belirleyerek bütünleme sınavları yapacak.
16- Depremden hangi iller etkilendi?
Depremden etkilenen iller Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye, Şanlıurfa ve Sivas’ın Gürün ilçesi.